Politechnika Krakowska Wydzial Fizyki, Matematyki i Informatyki Politechnika Krakowska Politechnika XXI wieku
Wydzial Fizyki, Matematyki i Informatyki
Grafika Komputerowa i Multimedia

3D Mapping - Czyżynalia 2014

Zparaszamy wszystkich na widowisko, które przygotowują studenci GKiM we współpracy z Samorzędem Studenckim PK.

Pokaz będzie miał miejsce 14 maja 2014 na budynku DS3 "BARTEK" na Osiedlu Studenckim PK ok. godziny 21.30 (Uwaga! Zmiana godziny!). 

Wszystkim, którzy nie bardzo wiedzą co to jest 3D Mapping należy się wyjaśnienie, że jest to widowisko polegające na rzucaniu specjalnie przygotowanych animacji na budynki przy towarzyszeniu dźwięku. Aby to mogło w pełni zasługiwać na miano ‘3D’ animacje winny być wkomponowane w trójwymiarową architekturę budynku, na który są rzutowane. Nie ma w tym wypadku znaczenia czy są wykonywane przy pomocy technik 2D czy 3D, cyfrowych czy analogowych. Takiej treści nie da się wykorzystać na innym budynku, dlatego musi być przygotowana specjalnie. Dobre widowisko jest kompozycją architektury, światła i dźwięku. Ma walor artystyczny i silny aspekt technologiczny. Wysokiej jakości technologia cyfrowa wykorzystywana jest zarówno do przygotowania treści (nierozumiejącym normalnych określeń dopowiem „treść” to po waszemu „content”), jak i do rzutowania. Wystarczy zaznaczyć, że do oświetlenia tak dużego budynku jak akademik „BARTEK” trzeba będzie zastosować przynajmniej 2 najmocniejsze obecnie rzutniki świecące z mocą 40 000 lm. I w tym momencie dostrzec należy aspekt organizacyjny. Do zasilenia tych rzutników potrzeba 32 KW. Takiej mocy nie ma na osiedlu studenckim na Czyżynach. Poza tym widowisko winno być oglądane. Należy je wypromować. Jest to przedsięwzięcie artystyczne, technologiczne i organizacyjne. A w naszym przypadku dochodzi jeszcze aspekt dokumentacyjny, ponieważ projekt jest realizowany w ramach przedmiotu „Pracownia problemowa” na III semestrze studiów II stopnia Informatyki na specjalności Grafika Komputerowa i Multimedia. Zajęcia są dokumentowane nagraniami i notowane. Poza zajęciami odbywa się wiele spotkań, dyskusji i konsultacji zarówno bezpośrednio jak i na facebook’u. To wszystko jest do prześledzenia i może służyć na przyszłość do realizacji podobnych zajęć dydaktycznych. Studenci realizują wszystkie aspekty przedsięwzięcia. Projekt jest realizowany przez grupę 24 studentów GKiM i gości z TM, przy wsparciu merytorycznym i technologicznym firmy Visualsupport, przy moim dyskretnym prowadzeniu.

Ze swej strony już mogę odnotować sukces. Zajęcia tak mocno angażują studentów i prowadzących, że nie mogę ich wyprosić z sali po ponad podwójnym czasie przewidzianym w harmonogramie. W czasie ich trwania głowy studentów ładują się odczuwalną energią i widzę jak iskry przeskakują pomiędzy nimi. Myślę, że mało który dydaktyk może się taką sytuacją pochwalić. Ale cele dydaktyczne w postaci kreatywnego zastosowania wszystkiego czego studenci nauczyli się na naszej specjalności realizują się w postaci zespołowej pracy nad tymi wszystkimi aspektami projektu, opisanymi powyżej. Sukces dydaktyczny już jest. Modlę się, by widowisko zdążyli przygotować. Jeśli tylko zdążą to będzie to sukces. Ja to już wiem.

Bardzo dziękuję pani Magdzie, Sławkowi, Michałowi z Visualsupport, z którymi wspólnie zaplanowaliśmy te zajęcia. Jest to przykład współpracy uczelni z biznesem jakiego nam brakuje. Przedstawiciele tej firmy nie narzekają, że uczelnie źle uczą tylko wspomagają ten proces. Ja jestem im wdzięczny także dla tego, że umożliwiają przekazywanie idei w sposób autentyczny. Robimy projekt tak jakbyśmy byli firmą. Każdy nauczyciel, nawet ten, który ma drugie zajęcie w biznesie nie jest w stanie przekazywać tych treści równie autentycznie.

Jeszcze raz zapraszam. Zaglądajcie także na nasze strony na Facebook gdzie o tym wydarzeniu piszemy i dyskutujemy.

Paweł Ozimek

Przedmioty